fredag 20 april 2012

Headcoach 12/13 klar !

21:an

  

Bloggen kan, först av alla, stolt presentera HCW:s headcoach säsongen 2012-2013. 
Det blir förra säsongens headcoach Anders Neuman som ska bygga vidare på den omstart som gjordes. Bloggen tog ett snack med Anders om hans bakgrund, hans syn på förra säsongen och planeringen inför 2012-2013.

Bloggen välkomnar dig till ytterligare en säsong!
Tack Fräddä!

Vad har du för hockeybakgrund?
Har hållit på med hockey i 40 raka säsonger. Som spelare från hockeyskolan till och med J20 i moderföreningen IFK Arboga. Sedan fyra säsonger i Fellingsbro/Frövi IK. Från och med säsongen 1990-1991 har jag tillhört HCW. Till och med säsongen 96-97 som spelare och därefter som tränare. Tränade först U14 (84-85:or) en säsong och därefter A-laget i sex säsonger. Därefter följde jag årskullarna 94-95 från tidig pojkålder till och med J18. Förra säsongen gjorde jag comeback i A-laget. Är sedan 1999 steg 3-utbildad.

Flera säger att du är mr HCW, att inte HCW skulle finnas utan dig, vad säger du om det?
Hedrande givetvis. Som i alla små föreningar är det ett fåtal som lägger ned hela sin själ i föreningen. Jag går in på min 23:e säsong i föreningen och haft ett finger med i mycket. Om inte jag hade gjort det hade säkert någon annat gjort detta. På gott och ont har jag kanske gjort för mycket och har inte bara fått vänner i föreningen.

Har du några minnen från dina 40 år i hockeyn?
Givetvis massor! Som spelare i Boga slår väl åttondelsfinalen i J20-SM mot Frölunda högst. I FFIK är kvalet till ”gamla” tvåan ett minne. När jag spelade i HCW är det framförallt sammanhållningen, vi var ett gott gäng både på och på sidan om isen. Under mina 15 år som tränare finns också gott om minnen så som U16 DM-guld och SM-spel med 85-86:or, cupvinst med 94:95:or, kvalet till tvåan med A-laget, sommarhockeyn i Vadstena och Boga med mera.

Hur ser du på förra säsongen?
Efter att ha varit borta från A-laget några år var det kul att vara tillbaka. Jag ser det som en omstart som gjordes förra säsongen. Det var tvunget att strukturera upp saker och ting runt laget och få en bättre inställning till träning och spel. Vi kom en bit på vägen som vi kan dra nytta av kommande säsong. Vi gav också alla våra yngre spelare chansen till träning och spel. Det var synd att inte fler yngre tog chansen. Till slut blev sammanhållningen i gruppen bra under andra halvan av säsongen. Resultatmässigt blev det godkänt med en mittenplacering.

Hur ser du på kommande säsong?
Vi ska fortsätta arbetet som inleddes förra säsongen, men i år koncentrera oss på det sportsliga. Om vi förra året gjorde en omstart och var nöjda överhuvudtaget att ha ett lag så kommer den här säsongen innebära en högre sportslig målsättning. En bättre placering i serien och få till en än bättre inställning. Vi ska försöka få till en större spelartrupp och som har en högre träningsnärvaro.

Är detta möjligt?
Utan att kunna ge konkreta svar så tror jag det, annars hade jag inte antagit utmaningen. Givetvis kommer några spelare försvinna men det finns förutsättningar att kunna fylla på med spelare. Jag ser gärna exempelvis att spelare från förra säsongens division 4-trupp tillkommer. Spelare som till exempel Kratz, Lind, Falk, Burra och Calle P skulle jag gärna se i truppen. Samtidigt ska vi fortsätta ge unga spelare chansen, men bara för att man är ung innebär det inte att man får speltid utan det är inställningen som är avgörande. Sedan måste det skapas ett större intresse kring A-laget och här har hela föreningen ett ansvar.

Vad händer närmast?
Vi måste få till organisationen kring laget, inventera förra säsongens spelartrupp, upptaktsmöte samt planera försäsongen.

Övriga ledare?
Jag har fått preliminärt ja från ett par ledare från några av säsongens ledare, men det är inte helt klart än.

Lycka till önskar Bloggen!
Tack, nu kör vi!















Fakta Anders
Ålder: 46
Familj: Fru Camilla och sönerna Adam och Martin
Yrke: Ekonomichef i Motala kommun
Aktuell som: Fortsätter som headcoach i HCW